Välkommen till min blogg!

Jag har alltid "klipp och klistrat" till mina fottoalbum, men det var på senare år (slutet av 2007 eller början av 2008) som jag börjat scrappa på allvar. Eller har försökt iallafall :o)

Mina scrapalbum ser jag som en berättelse, en händelse, något att berätta för nästa generation! Ofta scrappar jag med mera än ett foto på en sida.

Denna blogg startade jag 2009-01-01.

fredag 2 januari 2009

Skapa en album sida - steg för steg

Här följer en liten guide hur du enkelt, steg för steg, skapar din albumsida;

1. Bestäm ett tema (ex dop, kalas, resa osv)
2. Välj ut papper, gärna matchande med färgerna i fottona som du ska använda
3. Fotografier. Behöver dom beskäras? Välj hur dom ska beskäras
4. Fottomatta. Behöver dina fotton detta? Gör dem i sådannafall.
5. Layout. Vilken layout har du tänk? Lägg upp foton, fotomattor och "titta dig igenom" alla blad innan du börjar fästa fast fottona.
6. Text. Vilka rubriker och text ska du ha? Hur sätter du fast det (ex med klisterbokstäver eller skriver du ut från datorn och klipper ut)?
7. Dekoration. Brads, band, snören, knappar, pärlor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar